Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

“Oyuncular Hücum Dizilişi Sırasında Yerleşmede Aralarındaki Uzaklığı Gerçekleştiremezlerse, Birbirlerine Yakınlaşma Yerine Birbirlerinden Uzaklaşmış

Olurlar.-Rick MAJERUS”

Takımlarında adam adama savunmayı benimseyen antrenörler deniz kabuğu(shell drill) çalışmasının değerini çok takdir ederler.

Bu alıştırmanın amacı dört savunma oyuncusunun birbirleri ile iletişim içinde çember altını çok sağlam koruyarak, bir deniz kabuğunun kapanması gibi, ortaya kapanarak hücum takımını dışarıdan hücum etmeye zorlamaktır.

Bu alıştırma, adam adama savunmanın temel hareketlerini öğretmek için en çok kullanılan veya başvurulanlardan biridir. Bu alıştırma topa baskı, pas vermeyi engelleme, topsuz taraf savunması, topa baskı yapar gibi hareket edip topun hücum oyuncusu tarafından tutulmasını sağlamak için aldatma hareketi yapmayı (hedging) , tüm sahayı ve oyuncuları görecek şekilde yer tutmayı ve etkili konuşma veya iletişimi öğretmek için çok yararlıdır.

 

ŞEKİL 1’de üç sayılık atış çizgisi dışında uygulanan deniz kabuğu çalışmasının en temel dizilişi gösterilmektedir. Bu diziliş 4’e 4 olarak uygulanır, Ancak doğru uygulanırsa elde edilecek yarar çok fazla olacaktır. Deniz kabuğu çalışmasının değişik uygulamaları sayesinde adam adama savunmanın temel ilkeleri diğer değişik çalışmalara oranla çok daha büyük verim sağlayacaktır.

4 on4 1

Aşağıda sunulan değişik uygulamalar, adam adama savunmanın öğretilmesinde daha geniş bilgi vermek amacını taşımaktadır.

1-ELMAS BİÇİMİNDE DENİZ KABUĞU

4 on4 2

Elmas biçiminde diziliş önde bir oyuncu, yanlarda iki ve çember altında bir oyuncunun dizilişinden oluşur. Antrenörler, bu dizilişte  oyuncularına hücum pivot oyuncusuna değişik noktalarda nasıl savunma yapmalarını öğretmek amacı ile uygulanır; pivot oyuncusunun önüne geçme, pivotta  arkadan  yardım getirme, pivota pas verilince üzerine kapanma, pivot oyuncusuna  ikili sıkıştırma yapmak için doğru kaymaların nasıl yapılması gerektiğini öğretmek için uygulanır.

Hücum takımına ancak beş kez paslaştıktan sonra atış yapmasına izin verilmesi iyi bir savunma çalışmasına dönüşmeyi sağlar. Hücumun hedefi pivot oyuncusuna pas vermek olmalıdır.

2- TEK BİR TOP SÜRME HAREKETİ SONUNDA ÇEMEBERE YÜKLENME

Dört hücum oyuncusu üç sayılık atış çizgisi üzerinde iki forvet, iki guard olarak dizilirler. Elinde top olan oyuncu savunmanın boşluğuna doğru top sürmesi, savunma oyuncusunu harekete geçirir. Özellikle bir pas uzaklıkta ki savunma oyuncuları topa doğru hareketi engellemek için bir hamle yaparlar ve tekrar kendi adamlarını savunmaya koşarlar. Doğru yapılmış bir yardım hareketi hücum oyuncusunu top tutmaya zorlar.

4 on4 3

Oyunculara yardımlaşma ve tekrar savunucusunu bulma hareketini öğretmek küçük ayrıntılardır ama alınan sonuçlar çok yararlıdır. Bu uygulamalarda hücum takımı beş kez, topu bir kere yere vurarak çembere yüklenmeyi denedikten sonra atış kullanabilirler.

3-ÖNLEME  (KARŞILAMA) ALIŞTIRMASI

Tek Bir Kez Top Sürme alıştırmasında ki dizilişten yararlanırız. Ancak, bu alıştırma da hücum oyuncusunun top sürmeyi kesmeyip hareketini savunma oyuncusu kendisini durdurmak için karşılamasına kadar sürdürmesini isteriz.

Eğer önleme hareketi başarısız olur ve hücum oyuncusunun topu tutması engellenemezse, savunma oyuncusu savunmadaki dönme hareketine devam eder ve tekrar önleme hareketi yapmak için yeni bir pozisyon alır.

Bu alıştırmada hücum oyuncusu topu kendisini engellemeye çalışan savunma oyuncusunun göğsüne veya karnına değdirir. Savunma oyuncusu engelleme hareketini yapmalı, ayakları üzerinde sağlam durmalı ve savunduğu oyuncuyu tekrar bulmalıdır. Top süren oyuncu topu tekrar dışarı çıkarır ve çalışma bu şekilde sürdürülür. Savunma oyuncuları hareketi beş kez engellemeye çalışırlar.

4-DİP ÇİZGİDEN YÜKLENME

4 on4 4

4’e 4 çalışması aynen uygulanır ancak hücum takımına savunulmayan serbest bir oyuncu eklenir. Hücum takımı savunmaya karşı hücum dizilişlerini kullanır, ancak, antrenör hücum oyuncularının dip çizgi üzerinden özellikle hücum etmelerini istemelidir.

Bu durumda dört savunma oyuncusu, dip çizgiden çembere yüklenen hücum oyuncusunun hareketini engellemek için yardıma koşarlar. Savunmada ki dönmeleri hep birlikte yapmalılar, birbirleri ile iletişim kurabilmeliler, hücum oyuncusunun çembere yüklenişini durdurmalılar ve hemen arkasından kendi savundukları hücum oyuncularını bulabilmelidirler.

Bu çalışma aynı zamanda topsuz taraftaki oyuncuların yardımlaşma anında hücum oyuncusunu karşılamayı öğretmek açısından da iyi bir çalışmadır. Gerçekte 6’ya karşı 4 uygulanan bir çalışmadır. Eğer 4 savunmacıya 6 hücum oyuncusunu savunmayı öğretebilirseniz gerçekten çok iyi bir savunma takımı yaratacağınızdan şüphe yoktur.

5-TOP SÜRMESİZ DENİZ KABUĞU ÇALIŞMASI

Topsuz taraf savunmasını öğretmek için en etkili uygulama ve aynı zamanda topsuz hücum etmeyi öğretmenin en yararlı çalışması “top sürmesiz shell çalışması” dır. Hücum oyuncularına top sürmeyi yasaklarız. Aynı zamanda, ancak 5 kez paslaşmadan sonra hücum etmelerine izin veririz. Sayı imkanı yaratabilmek için ters tarafa perdeleme yapmalarını ve çembere doğru hareketler etmelerini isteriz.

Savunma oyuncuları hücum takımının yapacağı perdelemeler sırasında birbirleri ile konuşup, haberleşmeyi öğrenmelidirler. Savunma oyuncuları ne zaman adam değiştireceklerini, ne zaman perdelemenin üzerinden hücum oyuncusu ile birlikte geçeceklerini veya perdelemenin altından geçerek hücum oyuncusunu tekrar nasıl yakalayacağını arkadaşları ile konuşarak anlaşmalıdır. Aynı zamanda hücum oyuncularının birbirleri ile paslaşmalarını nasıl engelleyeceklerini ve çembere doğru yapacakları ani hareketleri nasıl durduracaklarını da öğrenmelidirler.

Bu çalışmada top sürmeye izin verilmemesi oyuncuyu düşünmeye zorlar. Bu çalışmanın top sürmesiz uygulanmasının yararları çalışma sırasında bariz bir biçimde görülecektir.

6-DEĞİŞ

Oyuncuların zevk aldıkları bir çalışmadır. Hücum takımının atış kullanmadan top çevirmesi istenir. Antrenör “ DEĞİŞ” diye bağırınca hücum takımı topu yere bırakır. Hücum takımı hemen savunma ya geçer, savunma takımı ise hücuma geçer.

Temel bir kural vardır; savunmada değişme yapan oyuncular, kendilerini savunan oyuncudan başkasını bulup savunmalıdırlar. Savunmadan hücuma geçen takım hemen sayı yapmaya çalışmalıdır.

Bu çalışma, savunmada oyuncuların birbirleri ile çok iyi iletişim kurmalarını sağladığı için çok yararlıdır. Oyuncular birbirleri ile iletişim kuramazlarsa bir hücum oyuncusunu savunmak için iki, üç oyuncunun koşuşturduğunu ama bu arada aynı oyuncuların boş bıraktıkları başka bir hücum oyuncusunun çok kolay bir turnike atması sık sık görülebilmektedir. Bu çalışma tekrar tekrar uygulanmalı ve her defasında oyuncuların hataları titizlikle düzeltilmelidir.

7-YARIŞMALI SHELL

Çok zevkli ve çekişmeli dolayısıyla yararlı bir çalışmadır. Çalışma yarışmalı bir maça dönüşür. Ancak sayılar savunmada kazanılır. Hücum takımına hata yaptırılırsa, savunmada rebound alınırsa, ikili sıkıştırmada top kapılırsa bir sayı elde edilir. Her hücumun önünü kesmede iki sayı kazanılır

Sayıların ancak savunmada kazanabilmesine rağmen, hücum takımı savunmaya geçebilmek için her şeye rağmen sayı yapmak zorundadır. Savunma takımı hücum takımının sayı atmasını engellediği sürece savunmada kalır ve puan toplamaya devam eder.

Maçı kaybeden takım ceza koşuları yapar. Bu çalışma takım savunmasının önemini ortaya koymada çok yardımcıdır.

Değişik uygulamalar çalışmayı yeknesaklıktan kurtarır ve oyuncuların daha istekli ve arzulu katılımlarını sağlar.

Her değişik uygulamada adam adama savunmanın değişik uygulamaları ile karşılaşırız. Eğer doğru uygulanabilirse iyi bir takım savunmasının temelini oluşturur.

Antrenmanlarda ve maçlarda takımınızın savunmadaki eksikliklerini görüyorsunuzdur. Takımınızın eksiklerine göre gereken düzeltmeleri de yapmalısınız. Örneğin; eğer hücum takımlarının içeri yüklenme ve dalışlarını engellemekte savunma olarak zorluk çekiyorsanız ya “TEK TOP SÜRME SONUCU ÇEMBERE YÜKLENME “veya” ÖNLEME” drillerinden yararlanabilirsiniz.

Yukarı da belirtilen değişiklikleri uygulamak, çalışmaları tek düzeylikten ve oyuncuların bugün yine aynı şeyleri yapacağız demelerinin önüne geçer. Oyuncuların ilgisini çekmek için her çalışmada değişik bir alıştırmayı uygulayabilirsiniz. Ayrıca, kendi antrenörlük felsefenize uyan değişiklikleri de yapmanız mümkündür.

Shell Drill kuşkusuz en yararlı bir öğretme aracıdır. Bu çalışmayı değişik biçimlerde uygulamanız sizin daha iyi bir öğretici olmanızı, oyuncularınızın da daha iyi savunma yapmalarını sağlar.

Son Makaleler

Sevdirin Basketbolu

Başarılı Antrenör

Hızlı Hücüm