5 KEY POINTS WHEN WORKING WITH BEGINNERS
BASKETBALL FOR COACHES MAGAZINE, VOLUME 1, ISSUE 1, S.10
BY NICK DIZON
Alt yapıda görev yapan genç bir antrenör boş bir tuval karşısındaki ressama benzer. Antrenörlüğe başlamadan önce uygulaması gerekenleri dikkatle gözden geçirmelidir. Özellikle yeni antrenörlüğe başlayan tecrübesiz antrenörler uygulamaları gereken noktalara özellikle dikkat etmelidirler. Boş tuvalin karşısındaki ressam gibi tabloyu boyamaya başlayalım.
1-OYUNCULARINI TANI
Genç antrenörlerin yaptıkları en büyük hata bizlerin çok iyi bildiklerimizi alt yapı oyuncularının da bildiklerini zannetmeleridir. Genellikle yanılırlar. Oyuncular boş tuvale işlenecek ve yaratılacak bir sanat eserine benzerler.
“Topu elinizde tutarak yürümeyin. Bu bir kural hatasıdır.” deriz. Doğrudur. Çocuk bu cümlenin ne anlama geldiğini anlamayacaktır. Bu çocukların basketbol kavramlarını çok az bildiklerini biz coachların bilmemiz gerekir.
Oyuncuların yeni bilgileri açık açık anlayacakları biçimde ve göstererek anlatmalıyız. Oyunculara temel bilgileri öğretirken ve geliştirirken en ufak bir ayrıntı bile önemlidir. Hiçbir ayrıntıyı es geçmeyin. Bildiğiniz her şeyi açık açık ve tekrarlayarak anlatın.
2-BİLGELERİ KISA VE BASİT OLARAK ANLATIN
Birinci başlığa dönersek oyuncular aynı bembeyaz boş bir tuvale benzerler. Bir tabloyu tamamlamak zaman ister ve üzerinde çok titizlikle ve dikkatli çalışarak eser eksiksiz tamamlanabilir. Ancak, hassas ve titiz çalışılarak mükemmel bir eser ortaya çıkar. Alt yapıda antrenörlük yaparken ve çalışırken aklınızda hep şu deyişi hatırlayın. ” Az her zaman daha çoktur.”
Alt yapı da oyuncu yetiştirirken öncelik neyin, nasıl ve niçin uygulanacağı bilinmelidir. Ne yapmaya çalışıyorsunuz? Hedefiniz nedir? Başarılı olmak için ne yapıyorsunuz? Niçin bu kadar çok didiniyorsunuz?
Coachlar olarak görevimiz bize emanet edilen çocukları eğitip yetiştirerek basketbolun temel hareketlerini ve basketbol ile ilgili bilgileri öğretmektir. Hem öğrenmeleri hem de gelişmeleri çabuklaşır.
Ayrıca, oyuncuların dikkatlerinin çok çabuk dağıldığını unutmamak gerekir. Çocuklar altı, yedi kuraldan ancak ikisini, üçünü çok iyi anlayabilirler. Yukarıda da belirttiğimiz gibi,” Az her zaman daha çoktur.”
3-UYGULANABİLECEK BİR PLAN VE PROĞRAM HAZIRLAYIN
Benim bildiğim ve yıllara dayalı edindiğim tecrübeye dayanarak açık açık ifade edebilirim ki bir antrenörün sahip olması gereken en önemli belge hazırlayacağı PLAN’dır. Antrenörlüğün her seviyesinde hazırlayacağı planı benimseyip geliştirmesidir ve tecrübe kazandıkça gerekli değişiklikleri yapabilmesidir. Planı olmayan ve gereken değişiklikleri yapmayan bir antrenörün başarılı olması düşünülemez.
Alt yapıda yapılacak planlamada top sürme, pas, ayak hareketleri gibi temel hareketlere yer verilmelidir. Bir antrenörün başarılı bir takım yaratabilmesi için temel hareketlere dayanan bir plan hazırlaması gerekir.
“Boş bir tuval ressama sonsuz olanaklar sağlar.”
Zaman içinde antrenör olarak nicelikten çok niteliğe önem verilmeye başlanır. Eğer oyuncu top sürme zorluğu yaşıyorsa bütün detayları öğrenene ve doğru kullanmasını sağlayana kadar üzerinde düşünülmelidir. Çünkü boş tuvalin işlenmesi gerekir.
Nitelik çok önemlidir. Niteliğe ulaşmak için hızlı hareket edilmelidir. Genç oyuncular, yeni yetenekler öğrenmekte zorlanabilirler. Bu gibi durumlarda antrenörler paniklememelidirler. Oyunculardaki gelişmelere uyum sağlayabilmelidirler.
4-SABIR
Sabır antrenörlüğün tartışmasız en önemli özelliğidir. Çocuklar genellikle anlamayacaklardır. Dikkatleri kolaylıkla dağılabilir. Aynı hataları tekrar tekrar yapabileceklerdir.
Antrenörler olarak öncelikle sakin kalınmalıdır. Sabrın denediğini kabul edip bu anlarında daha etkin bir biçimde kullanılma yollarını araştırıp bulabilmelidirler. Unutulmamalıdır ki uğraştığı kişiler basketbol oynamaya başlayan sadece küçük çocuklardır.
Bu çocuklara olumlu bir ortamda basketbolu öğrenmeleri için sadece sabırlı davranmak yeterlidir.
5-ÇALIŞMALARI EĞLENCELİ HALE GETİRİN
Antrenmanlar eğlenceli bir ortamda geçmelidir. Bu yaşlarda çocuklar genellikle basketbol oynamaktan vazgeçerler. Eğer bu oyunculara sevecekleri, olumlu bir şeyler verebilirsek spora olan ilgileri artacak ve kendileri için yararlı bir tecrübe kazanmış olacaklardır.
Bunu sağlayabilmek için bilinenlerin dışına çıkmak gerekir. Yaratıcı fikirler üretip hayata geçirmek yararlı olacaktır. Çalışmalara çeşitlilik katarak eğlenceli bir ortam yaratılabilir. Çalışmalara eğlence katmak antrenörün görevidir.