Yıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değilYıldız etkin değil
 

Velilerle sürekli iletişim sağlayın

 

“Sinsi veli” deyimi orada burada gezinen ve bazen velilerin bozgunculuk yaratan taktikleri artık genç ve yıldız hatta minik takımı seviyelerinde günlük olay olmaya başlamıştır.
Çocukların spor etkinliklerine katılanları ya coachlar için ya çok olumlu bir tecrübedir veya tam bir kabus olabilir. Amaç, mükemmeli yakalamak için en yapıcı yöntemi bulmak ve programa dahil etmektir. Böylece sporculara başarı sağlayacak bir uygulamayı gerçekleştirmektir.

Velilerin çocuklarını spor etkinliklerine bulaştırmaları antrenörler için ya çok olumlu veya tam bir kabus oluşturur. Hedef, çocukların iyi eğitilmeleri ve doğruların öğrenilmelerini sağlamak için elbirliği ile yapıcı ve eğitici yöntemleri ortaya koymaktır. Çocukların gelişmeleri için velilere uygulanacak programın çok iyi anlatılarak iyi ve doğru anlamaları sağlanmalıdır.
Uygulanacak programın ana amacı mümkün olduğu kadar çok sayıda çocuğun sportif etkinliklere katılmalarını sağlamaktır. Bu noktada esas olan katılım, yetenek geliştirme ve çocukların eğlenmelerini sağlamaktır. Sonuçta mücadelenin en düşük düzeyde olduğu, öğretimin yoğun olduğu ve stress’ten uzak bir çalışma ortamını yaratmaktır.
Yıldız, genç takım sevilerinde sporcuların eğitimi ön sırada yer almakla birlikte müsabakalar daha mücadeleli geçer ve amaç artık müsabakayı kazanmaktır. Kulübüne göre ön elemeler, elemelerden geçilir. Sporcuların çoğu için müsabakalarda süre almak zorlaşır.

Küçük ve yıldız takımı seviyesinde ki oyuncular çoğunlukla yaşları gereği sorunludurlar. Yetenek ve çaba kavramları arasında bocalayıp dururlar. Kendilerini tanımaya başladıkları bu dönem de ki kişisel gelişmelerinde, çok severek yaptıkları spor dalında başarılı olmak için gerekli yeteneklere sahip olmadıklarını anlamaya başlarlar. Bu durum birçok zorlukları doğurur. ”Her çocuk eşit sürelerle oynamalıdır.” Sloganına inanan veliler ve çocukların buna alışmaları birçok sorun yaratır.
Eğitimsel açıdan esas olan öğrenme deneyimidir. Bu nokta da, çocuğun az veya çok oynama şansı elde etmesi pek önemli değildir. Veliler açısından ise önemli nokta genellikle çocuklarının muhakkak maçlarda daha çok süre almaları olmazsa olmazlarıdır.

Alt yapılarda en büyük önem oyuncuların yeteneklerini geliştirmeye verilir. Üst seviyelerde ise en önemli amaç maçı ve şampiyonluğu kazanmaktır. Aksi takdirde antrenör işinden kovulur. Spor yapmayı düşünen çocukların antrenör ve velileri spordaki bu oluşumu daha işin başında kabullenmeyi bilmelidirler. Çocukların eğitime verdikleri öneme göre spor yapma hedefleri ve elde edebilecekleri fırsatlar tamamen değişir. Velilerin bu gelişmeler sırasında tek gördükleri ve düşündükleri çocukları kenarda daha çok oturduğu ve kendilerine verilen fırsata hiçte layık olmadığıdır. Sporu bırakmasını bile bir haksızlık olarak görürüler. Gelişmeler bu noktaya gelmeden veliler ve antrenörler bir araya gelerek soruna çare bulmak için çözüm yolları aramalıdırlar.

SEZON ÖNCESİ TOPLANTILARI DÜZENLEYİN.
Sezon öncesinde antrenörler tarafından düzenlenecek toplantılar birçok sorunun çözümüne yardımcı olur. Bu toplantılar veliler, sporcular ve antrenörlerin katılımı ile gerçekleştirilmelidir.

Velilere, antrenörlerin tek amaç ve hedeflerinin çocuklarının iyiliğini düşünmek olduğu hatırlatılmalıdır.  Çocukların güvenliği ve yeteneklerinin geliştirmeleri için var güçleri ile çalıştıklarına inandırmalıdır.

Velileri, çocuklarını geliştirmeleri için maçlarda en uzun süreyi almalarının çok büyük yararı olmadığı konusunda uyarmalıdır. Antrenörün oyuncuları oyuna sokup çıkarmadaki kararlarına saygı göstermelerine dikkat çekmelidir. Bu kararlarında oyuncuların yeteneklerinin seviyesini en iyi bilen olduğunun, antrenmanlardaki verimliliklerini en iyi gözleyen, ilk beşte en iyi uyumu hangi oyuncuların sağlayacağını yine antrenörün bildiğini unutmamaları gerektiğinin üstüne önemle basmalıdır.

Antrenör  ve yöneticilerin görev ve sorumlulukları ile velilerin ve çocuklarının kabul edilebilir davranış sınırları ve biçimleri belirlenmelidir.

Velilerin ve çocukların antrenör ve yöneticilerle ilişkilerini en düzgün ve uygun biçimde  kurabilmeleri için en doğru yöntem ortaya konulmalıdır. Açık kapı politikası mı en uygun olur, e-mail ile iletişim kurmak mı daha yararlı bir uygulama  olur? Veli ve çocukların her hangi bir sorunları varsa ortaya dökmeleri istenmelidir. İlk baş vuracakları kişinin antrenör olduğunun bilinmesini sağlayın.

Velilerin antrenörlerden profesyonel davranış bekleyebileceklerinin garantisi verilmelidir. Her antrenörün kendi tarzı vardır. Bazen seslerini yükseltebilirler, bazen olumlu bir  eleştiri de bulunabilirler. Ancak, velilere antrenörlerin çocuklarını taciz etmeyecekleri, kötü davranmayacakları, profesyonelliğin dışına çıkmayacaklarının garantisi verilmelidir. Takımdaki oyuncuların  ve velilerin davranış biçimlerinin antrenörler tarafından belirleneceğini bildirin.

Bir antrenörden beklenen takıma girmeyen ama çalışan bir çocuğu yükselebileceği en üst seviyeye ulaştırmak ve gelişmesini sağlamaktır.
Öncelikle eğitime önem verilmelidir. Spor eğitimden sonra gelir. Çocuğa sınıf öğretmeninin baktığı gözlükle bakmak ilke edinilmelidir. Spor yapan öğrenciler kendilerini ömürlerinin sonuna kadar taşıyacak eğitimi almalarının önemi anlatılmalıdır.

Oyuncu antrenörünü şikayet edince  veli hemen çocuğunu savunmaya başlar. Genellikle  bir antrenörün çoğu zaman  fark edemediği çocuğun mücadeleci ve zor bir spor dalına katılınca uğrayacağı fiziksel ve  ruhsal çöküntüyü görememeleridir.

Oyuncuların stress yaşamalarının değişik nedenleri vardır. Bazı çocuklarda neden  basketbol oynayabilmek için kendileri ile içten içe  savaşmaları ve velilerinin çocuklarının iyi oynamaları için  zorlamalarıdır. Bazılarında ise kendilerinden beklenen  seviyeye ulaşamamaları özellikle  coachun beklentilerine ulaşamamak  birçok ruhsal bozukluğa neden olur. Veliler antremanlardan ve  maçlar dan sonra çocuklarının davranışlarında değişiklikler  gözleyebilirler. Bazı çocukların yeme içmelerinde ve uyku düzenlerinde  belirgin değişiklikler gözlenebilir.

Antrenör oyuncularının davranışlarında ki değişiklikleri ve tavırları zamanında  gözleyebilmelidir. Antrenörler oyuncuları ile antremanlarda  sürekli beraberdirler. Böylece,  oyuncuların neden stressli oldukları, takım arkadaşları ile ilişkileri, çalışmalarda karşılaştıkları zorluklar, istenilen hareketleri uygulayamamak, çaba göstermemek gibi  konularda en yakın görgü şahidirler. Antrenörler ,veliler ve oyuncuları ile iyi iletişim kurmayı becerebilirlerse bütün olumsuzlukların çözümüne kolayca yardımcı  olabilirler.

Çocukların kişisel ve takım başarıları iki yönlü bir işlemdir ve işleme velilerde dahildir. Veliler çocuklarının galibiyetlerini ve mağlubiyetlerini destekleyip, arkalarında durmalıdırlar. Çocuklarının, kendi beklentilerine ulaşmaları beklentisinde olmaktansa çocukların yeteneklerinin ulaştığı noktayı benimsemelidirler. Çok çalışmalarını teşvik etmelidirler. Takımın başarılı olmasında antrenör ve velilerin ortak çabaları üst noktaya taşınmasına yardımcı olmalıdır.

Araştırmalar kendi stresleri ve çocuklarının oyun içindeki başarı ve başarısızlıkları dolayısıyla velilerin maçları seyretmekte zorlandıklarını göstermiştir. Eğer veli çocuğunun oynadığı maçlarda sahadaki çocuğundan maçı seyrederken daha çok heyecanlanıyorsa çocuğunun yaptığı sporu ondan daha çok düşünüyor, ciddiye alıyor demektir. Her zaman olduğu gibi daha sezon başlarken antrenör tüm kontrolü eline alır, takımı kurar, bütün iletişimi sağlar. Böylece, veli ve çocuklar sporun sağlayacağı olumlu tecrübelerden büyük faydalar sağlarlar

Son Makaleler

Sevdirin Basketbolu

Başarılı Antrenör

Hızlı Hücüm